Als je luistert naar de geluiden van een olifant dan kun je daar een aantal verschillende geluiden in kwalificeren.
- Het getrompetter. Wellicht het meest bekende geluid. En de olifant gebruikt het als doel om anderen te waarschuwen of in contact te komen met andere olifanten.
- Een licht geknor in de buik: Vrouwtjes olifanten gebruiken dit om hun kleintjes te kalmeren.
- Krachtig grommen waarmee de olifant zijn ongenoegen uit of hun frustratie.
- Het stevig rammelen van de slagtanden om andere olifanten te imponeren.
Maar wat heeft dit nu met medezeggenschap te maken? In basis natuurlijk niks. Maar het is de toon die de muziek maakt en elk OR-lid heeft zo zijn toon.
Laat ik beginnen bij de eigen stem: Iedereen heeft zo zijn eigen stem. De een heeft een diepere stem en de ander juist een hogere stem. De ene spreekt wat nasaal en de ander juist helder en plaatst zijn uitspraken voor in de mond. En wellicht zijn er OR-leden met een accent. En al deze zaken hebben wel hun invloed op de communicatie. De vraag is dan past de wijze van toon bij wat je als OR of als OR-lid wilt uitstralen. En voor de helderheid ik ben niet van het opereren of jaren logopedie om van je accent af te komen of om lager te gaan spreken. Maar het is goed om te weten welke toon jij in algemene zin hebt en hoe deze jouw communicatie beïnvloed. En wellicht past het als een Zwitsers horloge en wellicht moet je ergens op andere terreinen iets compenseren. Net zoals de plek en vorm van je wenkbrauwen, de grote van je taille, alles heeft zo zijn invloed.
Ieder OR-lid is gewoon een mens. Dus deze kent ook de emoties zoals de olifant. Soms wil je even contact met de ander, soms wil je juist dat de sfeer wat rustiger wordt en ieder zich op zijn of haar gemak voelt. Soms ben je gewoon even boos of gefrustreerd of wil je gewoon indruk maken op een ander. Maar ken je de leden van jouw OR en weet je welke bewegingen, geluiden, toon ze maken als ze in een bepaalde “mood” zitten?
Het is wel handig om deze te herkennen. En om je collega te ondersteunen maar ook, zakelijk, om te sturen op het resultaat. Soms zit onze non-verbale communicatie, en geluid is daar één van, in de weg om het doel te bereiken.
TIP
- Sta een stil bij de typische manieren van elk lid. Doe het met wat humor, dat scheelt in de openheid naar elkaar.
- Bekijk bij een onderwerp welke doel er ligt en welke wijze van non-verbaal daar het beste bij past of in ieder geval niet bij past. Laat het mede bepalen in het woordvoerderschap.
Communiceer als een olifant, begint ook bij het weten hoe je zelf communiceert. In woorden, gebaren maar ook in geluid.